قرار تامین کیفری

 کاهش  یا  افزایش خواسته

انواع قرار تامین کیفری

مقام قضائی موظف است پس از انجام تحقیقات کافی و لازم در صورت وجود دلایل کافی برای احضار متهم پس ازتفهیم اتهام مبادرت به صدور قرار تامین کیفری نماید .

دلیل عمده مراجعه شکات به دادسرا و طرح شکایت کیفری به طرفیت متهم احقاق حقوق وجبران ضررو زیان مالی است به همین دلیل قانونگزار برای تضمین حقوق بزه دیده نهاد قرار تامین و نظارت قضائی را پیش بینی نموده است .

از دلایل دیگر صدور قرار تامین کیفری می توان به جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم و دسترسی به متهم وحضور به موقع او در مراجع قضائی اشاره کرد . در مواردی نیز دیده شده است که قضات برای حفظ جان متهم مبادرت به صدور قرار تامین کیفری حتی بازداشت موقت نموده اند .

لیکن باید به این نکته مهم توجه داشت قرار تامین باید مستدل و موجه وبا نوع و اهمیت جرم ارتکابی متهم متناسب باشد ، حتی قانونگزار محترم به مواردی همچن سابقه کیفری متهم – وضعیت جسمی و روحی متهم – سن – جنسیت متهم – شخصیت و حیصیت و حتی شغل متهم اشاره نموده است ، زیرا صدور قرار تامین نامتناسب ضمانت اجرای محکومیت انتظامی درجه ۴ به بالا را برای قضات در پی دارد .

در موارد زیادی دیده شده است که قضات به این نکات توجه کافی ننموده وبا صدور قرار نامتناسب علیه بانوان – پزشکان – اعضای هیات علمی دانشگاه و غیره ضرر های جبران ناپذیری را ایجاد نموده اند .

قبول وکالت تضمینی پرونده
قبول وکالت تضمینی پرونده

نشانی دفتر وکالت ما :

تهران – میدان فردوسی – نرسیده به استاد نجات اللهی ( ویلا ) – کوچه نیائی پلاک ۷ ممیز یک – دفتر وکالت و مشاوره حقوقی

۸۳ ۹۴۴ ۸۳ ۰۹۱۲

۲ ۲۳۰ ۲۳۰ ۰۹۱۲

۱۲۱ ۶۱ ۶۱ ۰۹۱۲

قبول وکالت از سراسر کشور

حال به انواع قرار تامین کیفری می پردازیم . قانونگذار ماده ۲۱۷ آئین دادرسی کیفری ۱۰ مورد قرار تامین کیفری و در ماده ۲۴۷  ۵ مورد قرار نظارت قضائی را بیان نموده است .

خفیف ترین قرار تامین کیفری التزام به حضور با قول شرف و شدید ترین قرار تامین کیفری بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر در قانون می باشد .

۱-التزام به حضور با قول شرف :

در این قرار متهم با قول شرفی که می دهد خودش را ملزم می کند که در زمان تعیین شده یا هر زمان که مقام قضایی دستور دهد حاضر گردد .

۲-التزام به حضور با تعیین وجه التزام :

این قرار در جرایمی مانند توهین ساده – افترا- نشر اکاذیب صادر می شود که متهم با سپردن مبلغی به عنوان تضمین حضور خود را گواهی می دهد .در ابتدا متهم وجهی را پرداخت نمی کند لیکن در صورت عدم حضور به موقع وجه التزام تعیین شده ظبط می گردد .

۳-التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف :

متهم با قول شرف تضمین می دهد که از محدوده حوزه قضائی پرونده خارج نگردد.

۴-التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام :

متهم با سپردن وجهی تضمینی عدم خروج از حوزه قضائی می کند .

۵-التزام به معرفی نوبه ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام :

به موجب این قرار متهم باید به صورت هفتگی یا ماهیانه خود را به مرجعی که قاضی مشخص می کند اعلام حضور کند .این محل می تواند کلانتری محل یا همان شعبه دادگستری باشد .

۶-التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوطه :

این قرار مربوط به کارمندان دولت و نیروهای مسلح است که با ارائه گواهی از سازمان های آنها انجام می دهد .

۷-التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات :

۸-اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله :

این قرار رایج ترین قرار تامین کیفری است که به آن قرار کفالت می گویند که عوام آن را بعنوان ضامن می شناسند . متهم باید شخصی ثالثی را به عنوان کفیل به دادگاه معرفی نماید . شخص ثالث می تواند حقیقی یا حقوقی باشد و پذیرش شخص حقوقی مانعی ندارد اما ملائت آن شخص برای پرداخت وجه الکفاله باید احراز شود .

۹-اخذ وثیقه اعم از وجه نقد ، ضمانت نامه بانکی ، مال منقول یا غیر منقول :

در مواردی که به دلیل سنگینی جرم میزان خسارت نیز بالا است ودر جرائم غیر عمدی مثل تصادف که شخص فاقد بیمه نامه است و تضمین حقوق متضرر به روش های دیگر ممکن نباشد این قرار صادر می شود .از مزایای این قرار این است که خود متهم نیز می تواند تودیع وثیقه نماید . تعیین میزان وجه التزام –وجه الکفاله ومیزان وثیقه با نظر مقام قضائی است که باید متناسب با جرم و خسارات شاکی باشد

۱۰-بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی :

شدید ترین قرار تامین کیفری قرار بازداشت موقت است این قرار باید کاملاً مستدل و موجه باشد و حق اعتراض متهم در متن قرار ذکر می شود این قرار فوراً جهت اظهار نظر برای دادستان ارسال و دادستان ظرف حداکثر ۲۴ ساعت نظر خود را باید اعلام کند .در صورت اختلاف حل آن با دادگاه صالح است .این قرارباید بصورت یکماه یا دوماه تمدید شود در هر حال مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس آن جرم بیشتر باشد والنهایت در جرائم موجب مجازات سلب حیات از ۲ سال ودر سایر جرائم از ۱ سال نباید تجاوز نماید .

باید خاطر نشان کرد که در صورت بازداشت موقت متهم حتی کمتر از ۲۴ ساعت این مدت از میزان حبس متهم که توسط دادگاه صادر می شود در مرحله اجرای حکم کسر می گردد .

ذکر این نکته لازم و ضروری است که قرار بازداشت موقت در مواردی میباشد که آزاد بودن متهم موجب ازبین رفتن مدارک یا تبانی متهم یا مخفی شدن و فرار و النهایت به خطر افتادن جان شاکی – شهود یا خود متهم است وبه علاوه در جرائم پیش بینی شده مصرح در قانون است .

در نهایت مقاله ذکر چند نکته حائز اهمیت می شود که اولاً تشدید یا تخفیف قرارتامین با مقام صادر کننده است واگر پرونده در دادگاه طرح گردد و دادگاه آن را مناسب نداند می تواند آن را تغییر دهد . دادستان و خود متهم نیز می تواند در خواست تخفیف قرار صادره را مطرح کند در موارد زیادی نیز دیده شده است که متهم قادر به اخذ کفیل نبوده است یا خودش اموال بسیاری دارد ویا به دلیل حفظ آبرو درخواست تشدید قرار از کفالت به وثیقه را میدهد .

قرار تامین کیفری
قرار تامین کیفری

نشانی دفتر وکالت ما :

تهران – میدان فردوسی – نرسیده به استاد نجات اللهی ( ویلا ) – کوچه نیائی پلاک ۷ ممیز یک – دفتر وکالت و مشاوره حقوقی 

۸۳ ۹۴۴ ۸۳ ۰۹۱۲

۲ ۲۳۰ ۲۳۰ ۰۹۱۲

۱۲۱ ۶۱ ۶۱ ۰۹۱۲

قبول وکالت از سراسر کشور

 

 

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*

    برای تماس با واتس اپ ما کلیک کنید!
    برای مشاوره رایگان تماس بگیرید